دریافت

*کوه رضوی

در احادیث اسلامی، «کوه رضوی» یکی از اقامتگاههای حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شمرده شده است. امام صادق علیه السّلام از «کوه رضوی» بحث کرده، در پایان میفرمایند: «از هر درخت میوه در آن هست ، و چه پناهگاه خوبی است برای شخص خائف ، وه چه پناهگاه خوبی، صاحب این امر را در آن دو غیبت است ، یکی کوتاه و دیگری طولانی.» (بحارالانوار، ج۵۲ ، ص۱۵۳ و الغیبة نعمانی، ص۱۶۳)

در دعای ندبه هم میخوانیم: «لَیْتَ شِعْری أیْنَ اسْتَقَرَّت بِکَ النّوی بَل أیُّ أرْضٍ تُقِلُّکَ أوْ ثَری أبِرَضْوی أوْ غَیْرَها أمْ ذی طُوی: کاش میدانستم که کجا دلها به ظهورتان آرام و قرار خواهد یافت، در کدامین سرزمین اقامت دارید؟ در سرزمین «رضوی» یا غیر آن؟ یا در دیار «ذی طوی» متمکّن گردیده ای؟

من ای کاش دانستمی جای تو کجا هست و دور است مأوای تو ، بدانستمی بلکه نیز از مکان کجا سرزمین تو شد در جهان ، برضوی و یا ذی طوی ساکنی تو یا غیر این هر دو جا ساکنی...

*زوراء
از جمله مکانهایی که در احادیث مربوط به حضرت قائم (ارواحنافداه) از آن سخن به میان آمده، شهر «زوراء» است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در توصیف شهر زوراء فرمود: «شهری است در مشرق که در بین رودها واقع شده که در این شهر شرورترین انسانها ساکن میشوند و عدّه ای از ستمکاران امّت من هم در آنجا سکنی میگزینند». (عقدالدّرر، ص۸۱)

همچنین امام صادق علیه السلام نیز در این رابطه فرمودند: «در حوالی رودی کوه سیاهی است که در پایین آن کوه شهری بنا میشود که آن را «طهران» مینامند و آن «دار الزوراء» است و...» اهل شهر زوراء دچار قحطی و فتنه و بلا میشوند. (جهان در آینده، ص۱۰۶)

امام صادق علیه السلام در ضمن حدیثی به علائم قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره کرد و فرمود: «خروج مردمی از فرزندان عمویم زید در یمن و به غارت رفتن پرده ی کعبه، و هر چه مشیّت الهی است همان خواهد شد». (جهان در آینده، ص۴۰)

*ذی طوی

«ذی طوی نام مکانی در حدود یک فرسخی مکّه، در راه «تنعیم» قرار گرفته است.

در روایات عنوان شده که «هنگام ظهور امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آن حضرت قبل از آنکه کنار کعبه رود و صدای خود را بلند کرده و به جهانیان برساند، در این مکان در انتظار 313 نفر از یاران خاصشان توقّف میکنند، تا اینکه آنها میآیند و به آن حضرت میپیوندند…». (بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۰۴ و۳۰۷) 

در تسبیح امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از روز هیجدهم تا آخر ماه: آورده شده... (الصحیفه الهادیه ، ص ۱۲۴)

سبحان الله عدد خلقه

سبحان الله ارضى نفسه

سبحان الله مداد کلماته

سبحان الله زنه عرشه و الحمدلله مثل ذلک

*کرعه

طبق روایات و احادیث یکی از اقامتگاههای امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مکانی به نام «کرعه» است.

*مسجد سهله

«مسجد سهله»، مهمترین مسجد پس از مسجد کوفه است که در حدود سه کیلومتری شمال غربی مسجد کوفه (در کشور عراق) قرار دارد. در «مسجد سهله» بقعه ای معروف به مقام حضرت مهدی (ارواحنافداه) وجود دارد. و زیارت آن حضرت در آن محلّ شریف مناسب است و از بعضی کتب مزاریه نقل شده که شایسته است حضرت ولی عصر (روحی فداه) را در این محل در حالیکه ایستاده باشند با این استغاثه زیارت کنند: «سلامُ اللهِ الْکامِلُ التّامُّ الشّامِلُ العامُّ و...».

امام صادق علیه السّلام فرمود: «گویا حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در «مسجد سهله» همراه خانواده خود میبینم» سپس فرمود: «هیچ پیامبری مبعوث نشد، مگر آنکه در این مسجد نماز خواند».

یکی از یاران حضرت به نام ابو بصیر عرض کرد: «آیا امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همواره در این مسجد خواهد بود؟» فرمود: «آری مسجد سهله خانه امام قائم (روحی فداه) است». عرض کرد: «امامان بعد از قائم (ارواحنافداه) چطور؟ حضرت پاسخ فرمودند: «آنها نیز تا آخر دنیا در این مکان سکونت خواهند کرد».

از این حدیث اینگونه استفاده میشود که در دوران رجعت، پس از حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سایر امامان نیز همان مکان را پایگاه مرکزی خود قرار میدهند.

-         (برای آگاهی بیشتر از فضیلت و اعمال مسجد سهله به مفاتیح الجنان، باب سه مراجعه فرمایید.)...