دریافت

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ»

1- اینکه امام عسکری «علیه‌السلام» میفرمایند: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ» و یکی از آنها را «زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ» میشمارند به جهت بصیرت و هوشیاری مؤمن است نسبت به جایگاه تاریخی اربعین، از آن جهت که تازه در زمان امام عسکری «علیه‌السلام» و با بی‌نتیجه‌ ماندن تلاش‌ متوکّل‌ها در نفیِ حضور تاریخی امام حسین «علیه‌السلام» به عنوان خودآگاهیِ تاریخی به ظهور آمده است.
2- ملاحظه میکنید که در رخداد اربعینیِ اخیر، این حضور انسان‌هایی است که خود را در گستردگی همدیگر جستجو می‌کنند تا ابعاد اجمالی و نهفته آنها نسبت به همدیگر به تفصیل آید و همدیگر را در آینه‌ دیگری احساس کند، چه در جلوه زوّار و چه در جلوه خدّام.
3- آنچه باید نسبت به آن فکر کرد حضور خاصی است که با محوریت کربلا برای بشر در حال وقوع است از آن جهت که بشرِ این دوران بیش از پیش خود را در حضرت اباعبدالله «علیه‌السلام» به عنوان اصلِ اصیل انسانیت جستجو می‌کند، هرچند ملاحظه می‌کنید که تمام تلاش دشمن آن است که مانع توجه به چنین ظرفیتی در کربلا بشود.
4- رخداد اربعینی نشان داد که این نوع حضور در اربعین، یک طرح نیست بلکه یک پیشامدِ تاریخی است که در دل حضور تاریخی انقلاب اسلامی به عنوان آغازگرِ تاریخ جدید به ظهور آمده است.
5- فرهنگی غربی، با خودخواهیهای خود و با تفرقه‌ای که بین مسلمانان ایجاد می‌کرد، در حالِ هرچه بیشتر به حاشیه‌ رفتن است و این است علت آنکه مسلمانان بنا دارند هرچه بیشتر همدیگر را بنگرند. و این است که می‌توان گفت در رخداد اربعینیِ اخیر، امری در حال به ظهور آمدن است که داشت فراموش می‌شد و از این جهت باید به زیستِ اربعینی در همه ابعاد زندگی در طول سال فکر کرد.
6- رخداد اربعینیِ این سال‌ها به عنوان رخدادی تاریخی، مظهر نیروی هدایت‌ کننده‌ای است که هرچه بیشتر لازم است آن را و جایگاه تاریخی آن را بشناسیم تا بهترین بهره‌مندی را در این زمانه از آن رخداد ببریم.
7- اربعین در این زمانه به عنوان وقتِ حضور تاریخی ما امکانی می‌تواند باشد که در آن حاضر شویم و نسبت خود را در جمال حضرت سیدالشهدا «علیه‌السلام» با پروردگارمان به عمیق‌ترین شکل ممکن باز یابیم، به همان معنایی که رسول خدا «صلوات‌ الله‌ علیه‌ و آله» در وقت حضور خود با حضرت حق به ما گزارش دادند که: «لِی‏ مَعَ‏ اللَّهِ‏ وَقْتٌ‏ لَا یَسَعُهُ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ».
8- سابقه تاریخی سیصد ساله اخیر جهان مدرن نشان داد که بشر نیاز به دیانت و رجوع به امور معنوی جهت نجات اصلی‌اش دارد از آن جهت که این دین الهی است که متذکر عظمت روح بشر است و اینجا است که باید به تمدنی دیگر که غیر از تمدن غربی است فکر کرد و رخداد اربعینی ما را متوجه آن چشم‌انداز می‌کند.
9- آنچه با نگاه خردمندانه می‌توان به حرکات امروزیِ مردمان با هر طبقه و طیفی در صحنه اربعینی ملاحظه کرد؛ حکایت از آن دارد که مردمان به امید گشایشی قدم در این راه گذاشته‌اند که زندگی، معنای دیگری به خود بگیرد و این است که باید فرهنگ «انتظار» را همچنان مدّ نظر داشت.

والسلام