دریافت
حجم: 2.16 مگابایت

تمام دارایی کافران و مشرکان در دنیا، برای این است که به استدراج گرفتار شوند؛ یعنی پس از قرار گرفتن در اوج شادی و اطمینان و لذت، تمام این نعمت‌ها به ناکامی مبدل شود.(توبه: ۵۵‌‍ و ۸۵)

خداوند همواره با اسباب و علل، امور عالم را پیش میبرد و عذاب و خفت مستکبران، باید به دست مجاهدان انجام گیرد.(توبه: ۱۴)

این عقوبت دشمنان حق است و روزی خواهد رسید که مستضعفان، به مجاهدان تبدیل شده، دنیا را از دست نا اهلان درآورده و وارثان زمین گردند.

روزی که مستضعفین جهان، به مجاهدان تبدیل شوند و وارسته و با شهامت به دنیا روی آورند، پیشوای خود را خواهند دید و در راهی وارد شده‌اند که امام زمان ارواحنافداه قرنها در آن راه منتظر انسانها بوده است. تمام مشکلات گذشته بر اهلبیت علیهم السلام و پیامبران صلوات الله علیه این بود که یا وارستگان، شهامت نداشتند ، و از دنیا بیمناک یا متنفر بودند، یا افرادی که به عرصه امور دنیوی وارد میشدند، وارسته نبودند و به ریا و نفاق آلوده میشدند؛ از این رو خداوند، به قهر تجلی کرد و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی فداه روی در پرده غیبت کشید، تا رنج ظلم و ستم مردمان را بیدار کند. هنگامیکه انسانها از رنج دنیا به تنگ آیند و نجات و کامیابی دنیا را در پیوند با سعادت اخروی بخواهند، تجلی رحمت آغاز میشود و پرده‌های غیب کنار میرود.انشاءالله

تا کنون بشر، ظرفیت این را نداشته است که به فضلیت بزرگ جهاد آراسته شود؛ به صورتی که نه دنیا را در تعارض با آخرت بداند و نه فریفته و دلبسته آن شود؛ بلکه هر دو را در پرتو نور خدا ببیند و بخواهد و برای این خواسته درست عمل کند. دنیا برای منتظران منجی ارواحنافداه، یک هدف است و دنیاداری یک وظیفه؛ ولی اوج روحیه جهادی بهترین مردم، آخرتگرانه بوده و آمادگی روی‌آوری به امور دنیایی را به آنها نمیداده است. البته بوده‌ و هستند مالک اشترهایی که به فضیلت بزرگ مجاهده آراسته‌اند؛ اما نه به آن تعداد که با وجودشان، حکومت ولایت علی کامیاب شود و جهان، تحمل ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی فداه  را داشته باشد.

مشکل کم ظرفیتی موجب شد که اهلبیت دین علیهم السلام را طوری بیاموزند که دست‌کم، دنیابینی مانع آخرتگرایی‌ آنان نشود و فارغ از درک رازهای زندگی دنیا، ترس از فریبهای ظاهر آن بر مردم غالب شود؛ اما با این حال آموزشهایشان چنان بود که شعار «دین تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت است» بر سر زبان ماست؛ اگر چه به آن نمی‌اندیشیم و به خوبی آنرا نمی‌فهمیم. کسانیکه نمیتوانند دنیا را در راستای آخرت بخواهند و هوشیارانه در بازی دنیا وارد شوند و از کامیابیهای دنیوی میهراسند، اگر چه رویای جهان پر از عدل و داد را در دل میپرورند، اما با دیدن منجی جهان عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی فداه  ، به تمام رویاهایشان شک خواهند کرد. او میآید که همین دنیا را سرشار از رفاه و کامیابی کند، او میآید تا تمام نعمتهای گوارای دنیا را به کام بشر بچشاند، او میآید تا قدرت و رحمت و لطف و فیض الهی را در سراسر دنیا جاری سازد و انسانهای غافل را به «عبد شکور» تبدیل کند. پس کسانیکه از دنیا هراسانند، از او خواهند گریخت، همانطور که دلبستگان دنیا میگریزند؛‌ چون او رفاه و کامیابی را عادلانه توزیع میکند، خودخواهیها را درهم میشکند، کاخهای افراشته بر کوخ را فرو میریزد و ثروتهای انبوهی را که سودی به حال مردم ندارد، برای منافع عمومی در شریانهای اقتصاد به جریان میاندازد.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی فداه  دین‌مدار دنیادار است و منتظران حقیقی باید برای همراهی با چنین شخصی آماده شوند و جامعه را آماده کنند. اخلاق مهدوی، بر شالوده وارستگی و شهامت استوار است و مجاهدانی که به این ارزشها آراسته‌اند، میتوانند پس از تجربه درونی تحول حیات دنیا به حیات طیبه، جهان را با این تجربه آشنا کنند. تحول حیات دنیا به حیات طیبه در ابعاد جهانی، ماهیت ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی فداه  است. ایشان بر سر راه این تحول ایستاده و هنگامی که جهان متوجه این راه شود، حضور و وجودشان را خواهند دید و صدایش را خواهند شنید. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف روحی فداه در جهانی که آماده گذر از حیات دنیا به حیات طیبه‌ است، غایب نیست.

منابع:

سید رضی. نهج البلاغه. ترجمه محمد دشتی. قم:‌مؤسسه فرهنگی انتشاراتی، ۱۳۷۹ش.

دکترین مهدویت در دوران معاصر با رویکرد عرفانی. حمید رضا مظاهری سیف.