امیرالمومنین علی (علیه‎ السلام) فرمودند: «ای مردم! ... در آن روز (قبل از ظهور قائم علیه ‎السلام) همه بر رسم و روش جاهلیّت زندگی خواهند کرد، مگر آن کس که مورد رحمت خداوند قرار گیرد.»(٢)

مسلّماً برای قرار گرفتن در زیر چتر رحمت رحمان، راهی هست وگرنه خلاف عدالت بود؛ زیرا اگر در دنیا باشیم دنیایی که به خودی خود عمیق است و فریبنده و از طرفی آدم باشیم و مایل به گناه(٣) و از طرفی آخرالزمان باشد و زمان غربال اکثریت و شنا هم بلد نباشیم؛ یعنی ما در تاریخ و شرایطی قرار گرفته ایم که گمراه شدنمان حتمی است؛ که این، با عدالت و حکمت و رحمت الهی نمیسازد.

به همین دلیل به برخی از احادیثی که به نظر ما شنا کردن در جریان رحمت الهی را نشان میدهد، سری میزنیم تا با عمل به آنها، خود را در این مسیر، قرار داده و از جریان هلاکت آخرالزمانی فاصله بگیریم.


راه نجات در بازار مکّاره دنیا

روزی عبدالحمید واسطی در محضر امام و سرور خود، باقر العلوم (علیه ‎السلام) شرح حال خویش را بیان کرد؛ او از وقف کردن خود برای ظهور گفت و از ترک دنیا و بازار دنیا؛(٤) امام دل او و دل تمام مهدی صبوران تاریخ را قرص کرد و فرمود: آیا فکر میکنی اگر بنده ای خود را برای ما وقف کند، خداوند راه نجاتی برای او نمیگذارد؟!(٥).

شاید عبارت فرمایش مولا این باشد که آیا فکر کرده ای خدا ما را تنها میگذارد؟! آیا فکر میکنی راه نجات مردم گرفتن دنیا است؟! عبدالحمید جان! و تمام آنانی که خود را وقف آل الله کرده اید بدانید که «مَن أتاکُم نَجی»(6) هر کسی نجات میخواهد به در خانه ی ما میآید. نه تنها تو عبدالحمید، بلکه هر بنده ای که خود را وقف ما کند، رحمت خدا شامل حالش خواهد شد.(٧).

وقف زندگی، برای ظهور، به معنی رهبانیت و گوشه نشینی نیست؛ وقف چشم، گوش، زبان، قلم و... به معنی بستن چشم، پنبه گذاشتن در گوش، سخن نگفتن، مهدی نوشتن مدام و... نیست خوب میدانیم که زندگی وقف مهدی (علیه السلام)، زندگی دغدغه مند برای جلب گوشه چشمی از مولا و جلو انداختن ظهور آل الله است.


جواهراتی گرانبها برای تمام مردم دنیا

گفتیم نجات انسان آخرالزمانی وقتیست که مورد رحمت الهی قرار بگیرد از جمله افرادی که اهلبیت (علیهم‎ السلام) برایش، طلب رحمت فرمودند، بنده ای است که خود را برای اهلبیت و ظهور امام مهدی (علیهم‎ السلام) وقف میکند و کسی که امر اهلبیت (علیهم‎ السلام) را با نشر کلام ایشان زنده میکند.

یاد فرمایش مولایمان اما رضا علیه‎السلام افتادم که فرمود: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده میکند!(٨). زنده کردن ولایت ائمه در جان مردم، با نقل سخنان ایشان است.

چرا تمام مردم جهان، با جواهراتی که ما داریم، آشنا نشوند؟! مگر از سرقتشان میترسیم؟! سروران ما را کسی نخواهد دزدید؛ زیرا هر چند که برای همه جذاب و دلربا هستند؛ اما همه، ظرف نگهداری از آنان را ندارند. هر کس که قلب پاک و گوهرپروری دارد، میتواند از آنها محافظت کند. سروران ما، تکثیر میشوند در ظرف قلب همه ی مومنان! و پس از تکثیر از آنها کم نمیشود، زیرا آیینه ی آن ذاتی هستند، که هر چه ببخشد کم نمیآورد.(٩)

مثال نور که سخاوتمندانه روشنایی خود را به همه میبخشد و قدر ظرف هر موجود، مقدار بهره مندی اوست. خدایا! به دعای مستجاب مولا!(١٠) در این دوران فریبنده که شیطان با تمام قوا ایستاده تا کسی حرف از حق نزند و جواهرات الهی ناشناخته مانند، توان نشر گفتار الهی آنان را نصیب فرما که محتاج رحمت توایم!

 

پی نوشت:

1- امام کاظم علیه‎السلام فرمودند: لقمان به پسرش گفت: ... اى پسرم! دنیا دریاى عمیقى است که بسیارى در آن غرق شده‌ اند... : اصول کافی، ج 1، ص 16، ح 12.

2- بحارالأنوار، ج 52، ص 381؛ وسائل الشّیعه، ج 15، ص77.

3- سوره مبارکه یوسف/53: «... إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ ...»: نفس قطعاً به بدى امر میکند مگر کسى را که خدا رحم کند.

4- منظور او از ترک بازار، خانه نشینی و دست روی دست گذاشتن نیست؛ تأیید امام در این روایت و روایاتی که بر ترک رهبانیت صراحت دارد و... نشان میدهد که منظور او استفاده شخصی نکردن از بازار و دنیا و معطوف کردن توجه خود به ظهور است.

5- ایشان به حضرت عرض کرد: "أصلحک اللَّه! ما بازارهاى خود را به خاطر انتظار این امر رها ساختیم و امام فرمود: اى عبد الحمید! آیا فکر میکنی کسی که خودش را به خاطر خداى تعالى حبس کند و خداوند براى او گشایشى قرار ندهد؟ آرى به خدا سوگند! خداوند براى او گشایش قرار میدهد ...": محمد بن على ابن بابویه، کمال الدین و تمام النعمة، پهلوان، قم: موسسه علمى فرهنگى دار الحدیث، 1380 ه.ش، ج2، ص 546.

6- فرازی از زیارت جامعه کبیره: «وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاسُ مَنْ أَتَاکُمْ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَکَ»؛ و شما دروازه آزمایش مردم هستید، کسى که بسوى شما آمد نجات یافت و آنکه نیامد نابود شد: شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان.

7- رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَیْنَا رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا: ادامه حدیث بازگو شده در پاورقی 5.

8- عبدالسلام بن صالح هروى از امام رضا علیه‎السلام شنید: رحمت خدا بر آن بنده‏ اى که امر ما را زنده گرداند. عرض کرد: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیباییهاى سخن ما را بدانند، بیگمان از ما پیروى میکردند: عیون أخبار الرضا علیه ‏السلام: ج1، ص 307 ، ح 69.

9- اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیرالدنیا و جمیع خیرالاخره واصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شرالدنیا و شرالاخرة؛ فانه غیر منقوص ما اعطیت: عطا کن به من به خاطر درخواستى که از تو کردم همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را و بگردان از من به خاطر همان درخواستى که از تو کردم همه شر دنیا و شر آخرت را؛ زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد (یا کم نیاید): فرازی از دعای ماه رجب پس از هر فریضه.

10- رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَیْنَا رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا.

 

خدیجه همتیان پور فرد