« ولی فقیه » یعنی :مرجع تقلیدی که شایستگی نیابت عامّ امام زمان (عج) را داشته باشد، چنین فردی میتواند به جانشینی از امام قائم (عج) روحی فداه زمام امور را در دست بگیرد.

 
هنگامی که در دوران غیبت کبری شیعیان ارتباط مستقیم با آن حضرت ندارند باید به چه کسی مراجعه کنند و وظائف دینی خود را از چه کسی بپرسند و به آن عمل کنند؟ 


امام قائم (عج) روحی فداه در پاسخ این سؤال اسحاق بن یعقوب با خط مبارک خودشان مرقوم فرمودند: «... وَ أمّاالْحَوادِثُ الْواقِعَةِ فَارْجِعوا فیها إلی رُُواةِ أحادیثِنا، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنا حُجَّة اللهِ...: در حوادث به راویان احادیث ما مراجعه کنید که آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر شما هستم». («کشف الغمّة»، ج 3، ص 101)
راهنمای مردم در عصر غیبت، نائب امام است. مسلمین در این عصر نیز بی سرپرست رها نشده اند. و طبق قاعده لطف کلامی- که در امامت به آن استدلال می شود- نائب امام، به جای امام قرار دارد. و احیاء و اجرای احکام قرآن، و رهبری شعار قرآن، و تشکیل دادن جامعه قرآنی، به عهده اوست. و نائب امام در هر عصر، عالم بزرگ آن عصر است، عالم، نمومه امام (عالم ربّانی)، و جامع همه شرائط لازم است. 


با وجود غیبت امام، باید افراد بر طبق موازین دینی تربیت شوند، و باید جامعه بر طبق سیاست دینی و اسلامی اداره شود، و این سیاست در جامعه حاکم باشد. باید احکام قرآن مورد عمل قرار گیرد، و هدایت قرآنی فعلیّْت یابد، و قرآن کتاب شناخت وعمل باشد.


آری، در عصر غیبت تکلیف باقی است، هم به دلیل عقل و هم به دلیل نقل، و هم به دلیل اعتبار- چنانکه بزرگان بیان کرده اند. («خورشید مغرب»، ص 224 و 227)


- عزیزان جان باور کنیم که ظهور تنها راه نجات بشر است ....

اللّهمّ عجّل لولیک الفرج ... انشاءالله